maanantai 26. maaliskuuta 2012

Fix the teeth

IMG_5658
Kävin tänään taas korjauttamassa mun hampaissa olevia kuoria. Kaikki uudet lukijat ei siis ehkä tiiä, mutta mulla hampaissa muovikuoret! Omat hampaat oli niin rumat enkä kehdannu ikinä hymyillä, joten päätin etsiä ratkasun miten saisin niistä nätimmät. Kävin läpi monia eri vaihtoehtoja, mutta hammaslääkäri sanoi että muovikuoret olis parhaimmat koska ne ei vahingoita omaa hammasta lainkaan. Esimerksis jos laittais laminaatit, niin siinä hiotaan oma hammas lähes kokonaan "pois", että saadaan se laminaatti siihen. Aika kamalaa :D Näissä muovi jutuissa on vaan se, että ei oo tietenkään niin kestävät ja joutuu välillä käydä korjailemassa. Mä kävin laittamassa nää 1,5 vuotta sitten ja 2 kertaa oon käyny fiksailemassa. Ei paha :)

Moni miettii tässä vaiheessa varmaan hintaa, mutta se riippuu ihan paljon sitä muovitäytettä laitetaan ja moneen hampaaseen jne. Mulla on sitä kahdessa kulmahampaassa ja kahen etuhampaan välissä, jolloin hintaa kertyy vajaa 200 euroa. Mä oon käynyt laittamassa nää Vantaalla Tikkurilan Hammaslääkärikeskuksessa ja suosittelen paikkaa oikein lämpimästi! Suosittelen muutenkin tälläsissä jutuissa menemään vähän keskustasta kauemmas, koska hinnat on alhasemmat. Tälläset kun tekis vaikka ihan Helsingin keskustassa, vois hinta olla tuplasti kalliimpi.

IMG_5682
Kävin eilen ostamassa apteekista valkasevaa hammastahnaa, koska se minkä ostin Thaimaasta loppui. Se oli itseasiassa ihan super hyvää ja kuukauden käytön jälkeen voin sanoa että mun hampaiden väri kirkastu ihan älyttömästi! Mä oon siis käynyt myös hampaiden valkasussa, joten haluan pitää väriä yllä valkaisevilla hammastahnoilla. Oon myös noin pari kuukautta sitten lopettanu tummien juomien juomisen, eli mm. cokiksen ja jääteen :)

Ja kysykää ihmeessä jos teitä jäi vielä joku asia mietityttämään!

68 kommenttia:

  1. Voi mä tykkään niin paljon ku oot tosi avoin joka asiassa, ja kerrot tosi selkeesti ja asiallisesti kaikista jutuista!:) kee going!

    VastaaPoista
  2. Kun mulla on omat hampaat aika huonossa kunnossa taino huomaan itse et ne vähän kellertää.. niin mitä mieltä sä oot et jos ostaisin apteekistä tollasta hammastahnaa niin auttaisko edes se tohon kellertävyyteen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en osaa sanoa, mutta eihän toi tahna kuulemma "valkase", enemmänkin kirkastaa hampaiden väriä ja ne jotka on valkassut hampaat niin toi ylläpitää sitä. Voithan sä kokeilla! :)

      Poista
  3. Eli siis voiko spriteä juoda ilman pelkoa keltasista tms. hampaista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi? :) Ei siinä oo mitään väriaineita mitkä tummentais hampaita :)

      Poista
  4. Minkä verran se korjailu maksaa aina? Oon ikuisuuden miettiny et mikä näihin hampaisiin auttais ja kuoret kyllä kuulostaa paljon paremmalta vaihtoehdolta kun laminaatit!! =)

    VastaaPoista
  5. saisko kuvaa sun oikeista hampaista `?

    VastaaPoista
  6. Mäkään en tykkää yhtään mun hampaista ja oon miettiny laminaatteja. Mutta ton jälkeen, mitä sanoit alko epäilyttää kauheesti ja oli kyllä tosi kiva kuulla noista muovilaminaateista. Ne oli mulle täysin uusi juttu ja toi hintakaan ei kuullosta pahalta? :) Saako sulta vielä kysellä noiden korjauskertojen hintoja? Että onko ne yhtä kalliita vai miten? Ja miten kauan noiden on tarkoitus kestää? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Korjauskerrat ei oo mulle maksanu ainakaan mitään :)

      Poista
  7. hei miten toi siis eroo toi spriten ja kokiksen juominen toisistaan? :) ku itekki oon miettiny hampaidenvalkasuu nii miten pystyt juomaan spritee mut et kokista? tai siis huonontaaks sprite niin paljon vähemmän hampaita? ja missä sä käyt hampaidenvalkasussa? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koska cocis on mustaa niin se tottakai värjää hampaita, mut sprite on läpinäkyvää :) Mä kävin hampaiden valkasussa Helsingin Espalanadilla, mutta en muista paikan nimea =(

      Poista
  8. palkonko toi tahna maksaa? :)

    VastaaPoista
  9. entä juotko kahvia:o ja paljon tuo hammastahna maksaa!:-D

    VastaaPoista
  10. Uusi lukija ilmoittautuu ;)

    Oon jo jonkin aikaa miettinyt tuollaisia muovikuoria, sillä yhdellä tutulla on sellaiset. Mä kärsin myös hampaistani, enkä ikinä hymyile suu auki. Hammaslääkäriksi opiskeleva kaverini itse asiassa ehdotti juuri samojen hampaiden muovittamista kuin sullakin on. Nyt jos sain vain hieman rahaa, niim kävisin laitattamassa heti hampaat :>

    VastaaPoista
  11. Mitä jos lopettaisit sen pahimman tummentamisen aiheuttajan, röökin polttamisen? Kun sulle näyttää toi hampaiden valkeus olevan niin tärkeetä ja tupakka on kaikista pahin, siihen ei valkaisuhammastahnat paljoa auta

    VastaaPoista
  12. Oliko sun oikeet hampaat miten "rumat"? Tai siis lähinnä sitä kun itsellänikin on tosi rumat etuhampaat mut se johtuu enemmänki siitä että mulla on vääränlainen purenta, nii mietiskelin oliko sullakin väärä purenta vai muuten vaan rumat hampaat :D Ite en ikinä kehtaa hymyillä tai nauraa joten se merkkaisin maailman mulle et saisin tän purukaluston vihdoinki kuntoon!
    xx oot ihana (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli vaan tosi rumat hampaat, sellaset terävät :D Mutta mee ihmeessä korjaamaan sun hampaat jos sulla on vaan mahdollisuus, mikään ei oo parempi fiilis kuin et saa hymyillä kunnolla hampailla :) Ja kiitos!

      Poista
  13. musta tuntuu että jos tänne laittaa kritiikkiä, vaikki ihan asialliseenkin sävyyn , niin oot heti ottamassa sitä huonolla tavalla vastaan... Eks se oo sulle vaan hyvä jos porukka kirjottelee välillä tänne krittiikiä ?:)

    VastaaPoista
  14. Paljon valkasu makso? :) on nii nätit hampaat!

    VastaaPoista
  15. Voi ei Jenni ei, ei se minkä väristä se limsa tai mehu on vaan se mitä se sisältää! Molemmissa juomissa on mitä luultavimmin samoja säilöntä- ja happamuudensäätelyaineita. Molemmissa on esimerkiksi sitruunahappoa, joka on varsin haitallista hampaiden kiilteelle. Ts. se tummentaa ja haurastuttaa kiillettä. Jos niitä limsoja nyt on ihan pakko ryystää niin juo edes pillillä, silloin se juoma ei kosketa hampaita samalla lailla/yhtä laajalta alueelta kun suoraan lasista juotuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mä puhun vaan kokemuksen perusteella. Heti kun lopetin cociksen juomisen mun hampaat tuli vaaleimmiksi :)

      Poista
    2. kyllä se väri vaikuttaa myös!! eli ihan oikein jenni.. kokis, kahvi ja viini ovat pahimmat ja myös kiellettyjen listalla valkasun jälkeen pari viikkoa..

      Poista
  16. Mä oon myös kauan miettinyt noita laminaatteja, koska mulla on rako etuhampaiden välissä ja se on mun koko elämäni häirinnyt mua. Oon kuullut joskus että laminaateilla se rako voidaan korjata, onkohan se totta? en tiedä. :D

    Tiedätkö pystyykö noilla kuorilla korjaamaan hammarakoa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en osaa sanoa tehäänkö laminaatteila hammasrakojen korjauksia, mutta tolla muovitäytteellä se ainakin onnistuu koska mulle se on tehty :)

      Poista
    2. Aisiis sulle on tehty hammasrakojen korjaus noilla? Ja noin hienot tuli? Mahtavaa. :) Mä voisin kyllä itsekkin tosta ton 200e maksaa :) täytyypi alkaa säästämäään.. :D

      Poista
  17. Hieno huomata et oot aikuistunu kun vertaa noihin parin vuoden takasii blogijuttuihin :D Mut ihan sairaa hyvä juttu et oot silti säästäny ne kaikkien nähtäväks vaikka varmaan suaki osa niistä nolottaa :) Tsembbiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. eiii älä vaan poista niitä! noloudessaan aivan ihanaa luettavaa ja huomaa oikeesti sun aikuistumisen ! <3

      Poista
  18. Moikka!
    Pakko sanoa, että pelastit ehkä loppuelämäni. Oon etsinyt jo muutaman vuoden sopivaa ratkasua rumille etuhampailleni ja nyt taisi löytyä sopiva/edullinen ratkaisu!
    ps. Olet selkeästi todella aito ja ihana ihminen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olehyvä vaan! Mä tykkään antaa blogissani sellasia vinkkejä, mitä ei ehkä monet tiedä tai muista blogeistä ei löydy :) Ja kiitos paljon <3

      Poista
  19. Moi jenni :) en oo koskaan kuullu tollasesta kuori jutuista hampaille siistiä! Mä vihaan mun kulmahampaita ja ajattelin jos menisin itekkin laittamaan nii ei tarvisi laittaa rautoja. Osaatko sanoa paljonko maksaa jos laittaa kulma hampaaseen kuoren? Ja lähteekö oma hammas ns. pois kokonaan? Sulta tulee aina ihania vinkkejä kiitos oot best!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haluutko siis yhteen hampaaseen vai kumpaankin? Se on about 70€ per hammas :) Ja omaan hampaaseen ei kosketa lainkaan, siksi tää on myös hyvä toimenpide :)

      Poista
  20. Ah ihanaa!!! Pelastit mun elämän, koska vihaan mun etuhampaita ja nyt aion kyllä kans alkaa selvittämään tota muovikuori juttua. Jeejee:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai eli jos on vaikka yksi kulmahammas vinossa, voiko sen päälle laittaa jonku kuoren että siitä tulee " suora" ? tai sillee :))

      Poista
    2. Hampaan asentoa on kuorilla vähän vaikea korjata valitettavasti :( Hammasraudat on tarkoitettu siihen.

      Poista
    3. Kuorilla hampaalle saa uuden muodon :)

      Poista
  21. kiitos vinkistä! vois ruveta säästämään rahaa :D

    http://inka-neverendingdream.blogspot.com/

    VastaaPoista
  22. Onko sulla ripsien pidennykset vai käytätkö tekoripsiä? Jos käytät tekoripsiä voisitko tehdä videon niiden laitosta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tekoripsiä ehdottomasti, ripsienpidennyksistä lähtee vaan omatkin ripset pois ja huollattaminen on älyttömän kallista jne.. Hmmm en tiiä tulisko siitä mitenkään hyvä video koska mä vaan levitän liiman siien tekoripseen ja liimaan oman ripsen juureen, ei mitään erikoista :)

      Poista
  23. Siis millaiset sun hampaat oli ennen ja mitä noi muovikuoret auttaa? Peittääkö se niinkun jotkut kolot vai mitä ne kuoret tekee hampaille, en oikein ymmärtänyt :) Oot ihana! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne oli tosi terävät sellaset vampyyrin hampaat ja nyt se on normaalin hampaan muotoset :) Kiitti!

      Poista
  24. mulla on kans se ongelma etten yhtään tykkää hymyillä tai nauraa koska mun hampaat on tosi harvat, eli mulla on joka hampaan välissä aika iso rako ja oon miettiny laminaatteja mutta nää muovi kuoret kuulostaa paremmalta :)
    onko sulla kuvaa sun hampaista ennen kuoria?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei oikeestaan oo kuvia ennen kuoria :( Voin yrittää ettii jonkun missä mun hampaita vähän näkis!

      Poista
  25. Koskiko se laitto yhtään ja hiottiinko omia hampaita? Pelkään hammaslääkärissä käyntiä yli kaiken, mutta nuohan näyttävät hyvältä :)


    http://manifest2materialism.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laittaminen ei tunnu miltään ja omia hampaita ei hiota :)

      Poista
  26. Miks poistit sen videon? :( oli ihana piristystuiske

    VastaaPoista
  27. miksi videopostaus on poistettu?

    VastaaPoista
  28. Mulle tuli paljon uhkailukommentteja että se linkitetään mun pomolle ja saan potkut ja plaaplaaplaa.. :D Heti kun jotkut katkerat huomaa että jollain toisella menee hyvin, niin ne tekee kaikkensa pilatakseen sen.. Tosi sairasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jenni voitko kertoo mulle lyhyesti mitä siinä videolla sitten oli, ku en ehtinyt edes nähdä täällä sellaista olevan? D: voi ei koska tykkään iha sairaasti sun videopäivityksistä! Ihmeellistä porukkaa jos tollaisesta uhkaa ilmiantaa sitte......

      Poista
  29. voisiksä laittaa joskus sun blogiin kuvan miltä sun hampaat näytti ennen kun laitoit noi laminaatit ?:)

    VastaaPoista
  30. Moi Jenni! Kävitkö laittamassa kunnallisella vai yksityisellä puolella noi kuoret? :)Sun innottamana sain VIHDOIN varattua ajan hammaslääkäriin ja keskiviikkona meen tekemään jotain näille mun hirmu vampyyrihampaille.. Kiitos :) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kunnallisella puolella harvemmin hoidetaan tämmösiä jos ne on puhtaasti kosmeettisista syistä laitettuja :) Tiedä sitten.

      Poista
  31. Älkää nuoret naiset nyt sortuko lyhytaikaisiin pikafiksauksiin! Kuoret ovat ok-ratkaisu, jos hampaan muoto on pahasti korjaamaton tai hampaassa näkyviä vaurioita. Jos hampaat ovat vinot, suosittelen oikomista. Siinäkin on vaihtoehtoja perinteisistä raudoista hampaan sisäpinnalle tuleviin näkymättömiin, muovimuotteihin, irrotettaviin kojeisiin. Aina edessä ei välttämättä ole vuosien oikomista.

    Kuorikot ja laminaatit joutuu uusimaan väliajoin. Itse en jaksaisi sitä, että reilun vuoden aikana kävisin pariin kertaan jo korjailemassa. Veikkaisin, että kun kuoret ovat muutaman vuoden ikäiset, ne saattavat haljeta tai lähteä kokonaan pois. Ja kyllä muovikuoriakin varten hammasta täytyy hieman hioa. Parikymppisenä hampaat ovat vielä hyvässä kunnossa, mutta niillä hampailla pitäisi vielä mennä 60 vuotta. Mitä enemmän hampaita hiotaan tai käsitellään, sitä enemmän ne haurastuvat.

    Halvan perässä ei kannata juosta, sillä kuorten tai muovin laittaminen on melkoista taitotyötä. Kaikki hammaslääkärit eivät osaa tehdä luonnollista tulosta.

    VastaaPoista
  32. missä kävit ottamassa kyseiset kuoret? itsekkin haluaisin !

    VastaaPoista
  33. Olen etsinyt tietoa muovikuorista hampaisiin ja nyt vihdoin löysin jotain :) kiitos kivasta tekstistä!

    http://miamatleena.blogspot.com/

    VastaaPoista
  34. hei haluaisin tiedustella kun mulla on myös etuhampaissa kuoret niin miten sulla on vaalentuneet ne? kun mä haluaisin vaalentaa liuskojen avulla ja jos se jää sitten se muovi keltaisemmaksi?? Miten sulla se meni?

    VastaaPoista
  35. Täällä on muutamia kommentteja joihin olis kiva vastata. Oon hammashoitaja ja taidankin tehdä aiheesta oman postaukseni. :)

    VastaaPoista
  36. Oliko sulla siis ennen valkaisua kuinka keltaset hampaat? :o

    VastaaPoista